Nytårsforsæt

nytårJeg plejer egentlig ikke at gå så meget op i at lave nytårsforsæt, for vi ved jo alle at de sjældent bliver holdt. Det er så nemt at sige “Nu vil jeg leve sundt” men der skal reelt set meget til før at viljen følger med hele vejen. Mange bryder deres forsæt allerede i den første uge, og der kan jeg endda selv nikke genkendende. Jeg vil først og fremmest fortælle jer om mine egne forsæt for 2014 og så komme med nogle gode råd til hvordan vi kan undgå at bryde dem.

Mine nytårsforsæt
–  At finde et job / praktikplads / indbringende hobby
–  Spise sundt. Dette forsæt har jeg allerede brudt, men jeg starter igen når chokoladen er væk.
–  Tage en tur til hudlægen og få tjekket mine modersmærker
–  Undlade at købe mere tøj
–  Få solgt ud i mit gamle tøj
–  Spare penge op til: nye møbler, at komme ud at rejse plus en opsparring

At holde et nytårsforsæt
Hvordan holder man så sit nytårsforsæt? Jeg tror først og fremmest at det gælder om at sætte et realistisk mål. Det er okay at være ambitiøs, men hvis man sætter barren for højt vil man lettere se det som at man fejler. Lav hellere nogle delmål eller nogle løsninger som får det til at virke mere overskueligt. F.eks. har jeg et forsæt om at undgå at købe mere tøj i 2014. Dette forsæt kommer ud af at der ikke er plads i mit skab kombineret med at jeg ingen penge har. Jeg er klar over at det nok blive svært at undgå at købe nyt tøj i et helt år, hvilket også er grunden til at jeg har kombineret det med et andet forsæt “at sælge ud i mit eksisterende tøj”. Jeg har derfor sagt til mig selv, at det er i orden at købe tøj for de penge som jeg får solgt tøj for. På den måde tvinger jeg mig selv til at få ryddet ud i det gamle samtidigt med at jeg ikke bruger nogen penge.

Det vigtigste der skal til for at du kan holde et forsæt er dog at du har viljen til det. Hvis det kun er et halvhjertet ønske vil du ikke se resultater. Beslut dig for om det er et mål du ikke ønsker at udsætte længere. Det er en god ide at skrive målet op, og at du evt. har det hængende et sted hvor du dagligt bliver mindet om det. Hvis du konstant bliver påmindet dit mål vil det hjælpe dig med at holde det og det vil hjælpe dig med at være fokuseret på det.

Hvis du sat et mål, som du kommer til at bryde, ligesom mig og mit “spis sundt”, så er det bare om at starte forfra. Det er rigtigt at man ikke lige har holdt den fra dag 1, men der er ingen grund til at man ikke kan give det et forsøg mere. Så er der bare det længere til at man når målet i sidste ende. Selvfølgelig er det bedst at man undgår at bryde løftet for sig selv. Når du til gengæld er god til at holde dit mål er det vigtigt at du klapper dig selv lidt på skulderen. Giv evt dig selv nogle belønninger når du når forskellige delmål.

En sidste men vigtig ting jeg lige vil have med er, at det er det langsigtede mål der er vigtigt. Ønkser man f.eks. at tabe sig 20 kg, er det ikke nødvendigvis en god ting at man taber dem på en måned på en kur, og derefter går tilbage i sit gamle mønster. Det er vigtigt at man tænker mere langsigtet, og at man f.eks. gør det til en vane at spise sundt. På den måde har man ikke taget de 20 kg på igen året efter.

Flere gode råd:
–  At være flere om et nåtårsforsæt
–  Del det med folk omkring dig, og find nogen der vil støtte dig gennem processen
–  Nedskriv din plan for hvordan du vil opnå målet
–  Hav tålmodighed. Det vil ofte tager lang tid for at nå dine mål, så vær tålmodig.

HVAD ER JERES NYTÅRSFORSÆT? OG ER DU GOD TIL AT HOLDE DEM?

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s