Hvad er en god blog?

godblogNu hvor jeg starter med mine 30 shoutouts pr den 1. september slog det mig at jeg begyndte at tænke meget over, hvad jeg egentlig kan lide at læse om på andre blogs. Og hvad gør det egentlig til en god blog? Det skal lige siges at der selvfølgelig ikke findes en facitliste for hvad en god blog er, og at nedenstående tekst udelukkende er egne tanker herom, og du er velkommen til at byde ind hvis du har noget at tilføje.

1. Personlighed
Den første ting jeg har lært er, at det er vigtigt at finde en balance for hvor meget af sig selv man ønsker at udstille på nettet overfor fremmede mennesker. Vi har alle vores egen særprægede stil, og vi viser vores person igennem måden vi skriver på, men også hvilke indlæg vi udgiver.

Personligt kan jeg godt lide at læse de mere personlige indlæg om bloggeren for at få et bedre indblik i personens hverdag. Dog mener jeg også at der er en grænse for hvornår det bliver for meget. Én ting er dog sikkert. Der er rigtig mange læsere der sætter pris på at de kan se / fornemme læseren. Det er en rigtig god ide at skrive en tekst om sig selv og evt lægge et billede op, så læseren bedre kan visualisere hvad og hvem du skriver om. Jeg kan se på min egen blog, at der er stor interesse for at læse de indlæg jeg har skrevet om mig selv, hvilket jo siger noget om hvor nysgerrige vi er som personer. Som sagt er det en hårfin grænse. Så find en balance som du føler at du selv kan leve med.

2. Designet
Jeg selv synes at designet er utrolig vigtigt. Det gør en stor forskel for helhedsindtrykket hvordan dine indlæg præsenteres. For mig er brugervenlighed vigtigt. Jeg er en stor fan af overskuelighed, og dette gøres lettest ved inddeling af indhold i kategorier. Jeg elsker når det er let at finde hvad man søger. Personligt kan jeg godt lide at bloggen har et personligt design som ikke ligner en skabelon for meget. Et personligt layout giver altid point hos læseren.

3. Billeder
Det er yderligere vigtigt at der tages gode billeder – helst ikke små og sorte mobilbilleder hvor man næsten ikke kan se motivet. Dine læsere er meget visuelle, og hvis det er muligt, da sørg for at der kommer billeder ved alle dine indlæg.

4. Farver og typografi
I forhold til farver vil jeg sige – ikke for mange og ikke for lidt. Dvs undgå en ren farvelade hvor det skærer i øjnene at se på skærmen. Modsat kan jeg selv godt gå hen og blive halvdeprimeret over at se på en side kun med sort hvid billeder. Ved valg af skrift skal det være muligt at kunne læse din valgte skrift. Hvis du er det mindste i tvivl om hvorvidt dine læsere kan læse din skrift vil jeg foreslå at du skifter den.

5. Indhold
Jeg synes først og fremmest at det er vigtigt at indholdet inspirerer mig på en blog. Der skal være nogle indlæg der giver mig noget, som jeg har lyst til at læse om og muligvis så godt at jeg vil komme tilbage. Desuden skal der også være en vis mængde indhold på siden for at man har noget at læse igennem.

6. Stavning og sprog
Herudover er der en vigtig del når det kommer til indhold. Nemlig stavningen. Jeg skal ikke gøre mig selv til ultimativ mester i stavning, men jeg siger bare, at det kan være en dealbreaker hvis der er stavefejl i stort set alle sætninger. Det er derfor utrolig vigtigt at man også får læst korrektur på sine tekster inden at de ryger ud på nettet. Jeg synes også at det sprog du bruger på bloggen er yderst vigtigt. Det bliver strenge at læse hvis teksten bliver spækket med forkortelser eller alt for poppet sprog. Igen er det lidt en balancegang.

7. Blog regelmæssigt
Det er en rigtig god ide at skrive indlæg ofte. Hvis man f.eks. skriver dagligt er det lettere at få sine følgere til at kigge forbi oftere, fordi de vænner sig til at der konstant vil være nyt indhold. Et godt tip kunne være at man skriver flere indlæg på én gang (fx i weekenden) og så lade dem udgive i løbet af ugen. Hermed undgår du at gå og stresse over den til dagligt og får et pusterum.

8. At have det sjovt
Rigtig mange bloggere har det med at skrive hvad der “forventes” og hvad læserne gerne vil læse. Men jeg synes at det er utrolig vigtigt at man har sig selv med og ikke gør det til en masseproduktion af indlæg der bare skal igennem. Egentlig synes jeg at den vigtigste ting af alle er, at bloggeren nyder at blogge. Jeg synes bestemt at dette kan mærkes når man læser en tekst. Skriv derfor det indhold der passer til dig og din person, og bryd alle de regler du har brug for for at komme dertil.

_________________________________

Kommenter gerne dette indlæg med jeres tanker omkring hvad der er en god blog. 

BONUS: Ønsker du at jeg tjekker din blog ud i forhåbning om at den bliver en af mine 30 favoritter i september er du velkommen til at skrive en kommentar på dette indlæg med din hjemmeside adresse.

bloglovin

2 comments

Skriv en kommentar

